FISKETURER

Fiske etter grov sjøørret
Av Geir Morten Pettersen

Beiarn .....bomtur...heldigvis?

Det var begynt å bli kveld og på Saltfjellet tar vi pr. telefon kontakt med kortselger og campingplasseier for å sikre oss overnatting, fiske og fiskekort på Beiarn denne natten.
Saltdalselva - kvoter for laks og sjøørret:
Kvote laks
: Følgende kvote gjelder (villaks):
1 laks pr døgn (døgnkort gir kun rett til 1 laks)
2 laks pr uke (1 laks pr døgn gjelder)
5 laks pr sesong (1 laks pr døgn og 2 laks pr uke gjelder)
Kun smålaks <65 cm kan avlives.

Kvote sjøørret:
5 stk pr døgn (døgnkort gir kun rett til 5 fisk)
Kilde: http://www.saltdalselva.no
Alt hørtes ut til å være i orden på dette tidspunkt og vi satte kursen for Beiarn-vassdraget. Etter en stund kjøring på krokete veier med mye sau ankom vi campingplassen. Det tok kun kort tid før vi fikk vite at elva hadde nattefredning og kort var ikke å oppdrive dette døgnet! Det hele ble en gedigen bomtur. Ingen av oss så for seg å ligge på en campingplass hvor vi ikke kunne få fiske så vi bestemte oss fort for å sette kursen for Saltdalselva. Etter å ha kjørt tilbake flere mil på de samme kronglete dårlige veiene med mye sau var vi endelig fremme med Saltdalselva og Medby camping.

Kjøp av fiskekort

På denne
Skilt: Anvisning for hvor fiskekort er å få kjøpt står ved nederste brua
Foto: G.M.Pettersen 2003
campingplassen kunne man kjøpe kort for flere av sonene i elva. Kortkjøpet skulle likevel ikke vise seg å være problemfritt her heller. Kort kunne ikke kjøpes uten at man hadde fått et oblat. Dette oblatet skulle brukes til å feste på evt. hannlaks som man fanget (se kvoter for laks og sjøørret ovenfor). For å få fisket i elva måtte man ut med 300 kr i pant for oblatet, ett par hundre kroner for fiskekort med pant, pluss desinfisering. Vi var fire personer og måtte dermed ha ett par tusen kroner tilgjengelig for å få fisket. Rognan er ikke verdens navle og uttaksmulighetene for penger er ikke store. Heldigvis klarte vi å skrape sammen nok penger til dette. Servicen på denne campingen kunne man ikke klage på! Siden det var sen kveld ble vi skysset av personalet til de som hadde oblatene for fisket og alt ordnet til slutt seg.

Fisket
Endelig! Etter mye om og men var det klart for å få dyppet fluene i elva. Det hadde begynt å bli skjømnt og en del fiskere hadde allerede tatt kveld. Det var ikke tatt laks de siste dagene, men et par særdeles grove sjøørreter var blitt landet. I elva spratt en og annen fin ørret og det gav håp om fangst.
Saltdalselva 2003
Foto: Geir M. Pettersen
Det var lite vind, temperaturen var bra og allt lå til rette for en fin natt en perfekt august kveld. Før fisket var kommet i gang traff vi et par fiskere ved elva. De kunne fortelle at det var de som hadde landet de grove ørretene ett stykke lengre opp i elva i morges og i går ettermiddag. Vi eier selvfølgelig køkultur og lot disse fiskerne fiske strekket før vi grep til stengerne våre. Tomhendt dro de hjem mens vi startet vårt fiske. Elva lå nesten helt stille, det vaket riktig nok en og annen fisk, men fisken ville ikke bite. Fisket ble stort sett foretatt med små, mørke fluer. Det var mest aktivitet på brekket så vi konsenterte fisket spesiellt til det området. Da en del av gjengen tok sin første kaffepause, slo første ørreten til. Det var en liten sjøørret som gav en kort og intens kamp. Kort tid etter satt neste fisk. Også denne ørreten ble landet relativt kjapt. Denne var litt større enn den første. Dette lovet bra for videre fiske. Kaffepausen ble kort og alle hadde håp om å lande flere fisk. Plutselig...der var det ett nytt hogg.....dette var en del kraftigere enn de foregående.
Saltdalselva: Sjøørret 4,5 Kg (På bildet opptint og klar for å bli middagsmat)
Foto: Geir Morten Pettersen
Fisken startet å gå sakte oppover elva mens den presset seg ned mot bunnen. Med lett fiskeutstyr måtte det en del kraft til for å presse stangen opp slik at ikke fisken fikk gnikket kroken av mot steinene på bunnen. Fisken ble gående inne i "dødvannet" og var dermed seig å temme. Etter ett kort kvarter var fisken i land. Det skulle vise seg at fisken var en fin og grov sjøørret på 4,5 kg

Hjemme: Vel 4 kilos sjøørret sløyd og snart klar forå bli middagsmat
Foto: Geir M. Pettersen

Vi avsluttet fisket kort tid etter og var enige om at det var en fin elv og at det fristet med gjentakelse. Under: Flere bilder fra Saldalselva (klikk på bildet for større versjon)

Saltdalselva: Bildet tatt fra nedeste brua
Foto: Geir Morten Pettersen
Saltdalselva: Innehar mange rolige partier

Relatert link: Saltdalselva (http://www.saltdalselva.no)